Listing 1 - 10 of 37 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Docenten uit het hoger onderwijs zijn in hun dagelijkse lespraktijk gebonden aan praktische rechtsregels waar zij vaak nauwelijks weet van hebben. Het opstellen van ECTS-fiches, het begeleiden van studenten, het afnemen en verbeteren van schriftelijke en mondelinge examens, het evalueren van stages, het omgaan met examenfraude, het delibereren van studenten, het zijn maar enkele van de vele taken die beheerst worden door het onderwijsrecht. Het boek Een academiejaar in rechtsregels. Praktisch onderwijsrecht voor docenten uit het hoger onderwijs geeft zeer praktische antwoorden op voorgaande en andere juridisch delicate kwesties. Aan de hand van meer dan 120 voorbeelden worden de rechtsregels die van toepassing zijn op het Vlaamse hoger onderwijs geïllustreerd en helder toegelicht. (bron: https://www.politeia.be/nl/publicaties/73492-een+academiejaar+in+rechtsregels)
School management --- onderwijsrecht --- hoger onderwijs --- Onderwijsrecht ; België --- Hoger onderwijs --- hoger onderwijs. --- onderwijsrecht. --- 378. --- 378 --- 450.2 --- Administratief recht --- Onderwijsorganisatie --- Hoger onderwijs ; België ; Wetgeving --- Onderwijsrecht; België; hoger onderwijs --- Administrative law --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Belgium --- 371.27 --- 489.32 --- recht --- Onderwijs --- België --- 700.8 --- onderwijs --- docenten --- Beeldende kunst, beroep en opleiding --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijswetgeving --- rechtsregels Vlaams hoger onderwijs --- Onderwijsrecht --- Onderwijsrecht; België; hoger onderwijs
Choose an application
Studeren aan het hoger onderwijs is voor vele studenten een uitdaging. Hoe begin je aan zo'n grote cursus? Hoe plan je alles in? Hoe bereid je je best voor op de examens? Het vergt een andere strategie dan in het secundair onderwijs en het is niet altijd gemakkelijk om een eigen studiemethode te vinden.In Starten met studeren ga je aan de hand van concrete oefeningen na welke stappen je kan zetten om je studieaanpak te verbeteren. Het is in eerste instantie bedoeld voor individueel gebruik door studenten van het hoger onderwijs. Daarnaast kan het ook ondersteuning bieden bij studentenbegeleiding.Het werkboek werd samengesteld door studentenpsychologen van de Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding van de Universiteit Antwerpen. Het is een werkboek uit de praktijk, voor de praktijk. Inspirerende tips en tricks om zelf aan de slag te gaan met verschillende aspecten van het studeren.
Studiebegeleiding --- Hoger onderwijs. --- Study methods --- studiemethoden --- Higher education --- studiemethode-begeleiding --- 450.8 --- 489.52 --- hoger onderwijs --- studieplanning --- Hoger onderwijs ; Vlaanderen --- studieadvies --- 371.322.6 --- 159.953.5 --- 691 --- 159.953.5 Leren. Verwerven van kennis --- Leren. Verwerven van kennis --- 371.322.6 Leren studeren --- Leren studeren --- Methodiek van het studeren --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- 378 --- 371.21 --- Pedagogie en didactiek --- Leren --- Studiemethoden --- Hoger onderwijs --- Studievaardigheden --- Study methods. --- Higher education. --- studiemethode-begeleiding. --- studiemethoden. --- studiebegeleiding --- studievaardigheden --- leren studeren --- Studiemethode --- leren leren --- didactiek --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- studying
Choose an application
Professionele ontwikkeling en reflectie is een inleidend hoofdstuk. Hierin bakenen we het begrip reflectie af en verantwoorden we waarom reflectie belangrijk is in de lerarenopleiding. Daarnaast brengen we een fasering aan in de opbouw van het leren in de opleiding. In begeleidingsvaardigheden staat het begeleiden van reflectie centraal. Opleiders voeren met grote regelmaat begeleidingsgesprekken met hun studenten in het kader van de voortgang in de stage of in de opleiding. In dit hoofdstuk lichten we de belangrijkste begeleidingsvaardigheden toe. In collegiaal ondersteund leren gaan we nader in op de vraag : hoe leer je studenten om zelfstandig te reflecteren? We beschrijven in dit hoofdstuk onze praktijkervaringen met collegiaal ondersteund leren waarin studenten elkaar begeleiden bij het reflecteren. Dit traject is ontwikkeld op de eerstegraads lerarenopleiding en van daaruit vertaald naar tweedegraads opleidingen en PABO's. Een reflectie op reflectie ten slotte is een hoofdstuk waarin we stilstaan bij enkele theoretische achtergronden. Reflectieactiviteiten in grote groepen beschrijft een aantal concrete activiteiten en oefeningen die opleiders kunnen gebruiken om het leren reflecteren in grote groepen vorm te geven. Van begeleid worden naar begeleid worden beschrijft een drietal instituutsbijeenkomsten rond het trainen van begeleidingsvaardigheden van leraren in opleiding (LIO's).
didactiek --- hoger onderwijs --- lerarenopleiding --- 481.7 --- 489.4 --- lerarenbegeleiding --- onderwijs --- reflectievaardigheid --- stagebegeleiding --- Didactiek (hoger onderwijs) --- School management --- Teacher education. Teacher's profession --- Reflectief denken --- Leraren ; opleidingen --- Lerarenbegeleiding
Choose an application
Het afleggen, afnemen en beoordelen van examens en stages zorgt meer dan eens voor controversen tussen student, docent, ombudsman/vrouw en directie. Dit Cahier belicht deze problematiek op een pedagogische, juridische en menselijke manier. Het is een praktische leidraad, in vraagvorm geschreven.
Evaluatietechnieken --- Lerarenopleiding --- Onderwijs. --- Algemeen. --- Didactics --- education --- evaluation --- examinations [documents] --- higher education --- School management --- Higher education --- examens --- HO (hoger onderwijs) --- Didactic evaluation --- organisatie --- ombudsdiensten --- Evaluatietechnieken ; hoger onderwijs --- Didactische evaluatie --- Onderwijsorganisatie --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- hoger onderwijs --- Evaluatietechnieken: hoger onderwijs --- Examens: hoger onderwijs --- recht --- student --- 371.27 --- C6 --- Vlaanderen --- examens (x) --- hoger onderwijs buiten de universiteit (x) --- #A0105A --- 725 Onderwijsrecht --- 780 Hoger onderwijs --- #KVHA:Examineren; hoger onderwijs --- #KVHB:Examineren --- #KVHB:Hoger onderwijs --- 371.2 --- 371.25 --- 378 --- 373 --- Willy Meeus, Hilde Stroobants, Christel Van Haecke en Herman Willems --- beroepsprocedures --- deliberaties --- didactiek --- evaluatie --- examencommissies --- lerarenopleiding --- ombudsman --- onderwijs --- pedagogie --- 454.4 --- Hoger onderwijs: examens --- onderwijsbeleid --- 378(05) --- 378.1 --- 489.5 --- 489.54 --- Examens --- Hoger onderwijs --- delibereren --- een pedagogische, juridische en menselijke leidraad bij het examineren in het hoger onderwijs --- examen --- examencommissie --- examineren --- hogescholen --- ombudsfunctie --- Beroepsprocedure --- Deliberatie --- Examen --- Examencommissie --- Examenreglement --- Examentransparantie --- Examineren --- Ombudsman --- Onderwijs --- hoger onderwijs : examineren (ler) --- 371.26 --- Beroepsprocedures --- Deliberaties --- Evaluaties --- Ombudsdienst --- Reglementen --- 489.53 --- Evaluatie --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- 371.27 Examens. Schriftelijke examens. Gestandaardiseerde proefwerken. Multiple choice. Objectieve studietoetsen. Studietoetsen. Examenvrees --- Examens. Schriftelijke examens. Gestandaardiseerde proefwerken. Multiple choice. Objectieve studietoetsen. Studietoetsen. Examenvrees --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- 371.21 --- 493.8 --- organisatie van het hoger onderwijs --- Studie en studieresultaten --- Examens (hoger onderwijs) --- Leren --- Studiebegeleiding --- Tests (geneeskunde) --- Test (geneeskunde)
Choose an application
Dit boek is gegroeid uit de didactische trainingen die de Universiteit Leuven beginnende docenten aanbiedt. Vanuit de visie van 'begeleide zelfstudie' stelt het de student centraal die bepaalde leeractiviteiten zal moeten selecteren en uitvoeren, alsook de doelstellingen die dan moeten worden gerealiseerd en de leeromgeving die door het didactisch team wordt uitgebouwd om de studenten daarbij te ondersteunen. Omdat de steekkaarten per thema alfabetisch gerangschikt worden, gaat de interne samenhang verloren zodat dit geen handboek didactiek hoger onderwijs kan genoemd worden. Het is eerder een vraagbaak. De klemtoon ligt vooral op de aan Vlaamse universiteiten gangbare onderwijsvormen, zoals het hoorcollege, waarvoor men activerende werkvormen voorstelt zoals vragen stellen, zoemsessies. Veel aandacht besteedt dit boek ook aan diverse vormen van evaluatie (assessment). Doorheen de verschillende steekkaarten worden de mogelijkheden van een elektronisch leerplatform besproken. Lesgevers in het hoger onderwijs leveren de laatste jaren uitdrukkelijke inspanningen om hun studenten centraal te stellen in hun onderwijspraktijk. Toch ervaren zij vaak nog een behoefte aan heel concrete aanwijzingen en aanbevelingen bij de ontwikkeling van een studentgecentreerde visie op leren en instructie. Dit boek brengt vanuit de ervaringen van de auteurs met onderwijsondersteuning de do's en don'ts samen over studentgecentreerd onderwijs. Het materiaal is toegankelijk in steekkaarten, die toelaten snel de nodige informatie te vinden over studentenkenmerken, werkvormen, evaluatievormen.....
Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- HO (hoger onderwijs) --- didactische werkvormen --- lesgeven --- Didactiek --- Hoger onderwijs --- Studentgecentreerd onderwijs --- Doelen --- Didactische werkvormen --- Evaluatie --- #PBIB:+SLO 220.91 --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- 37.02 --- Onderwijs ; didactiek ; theorieën ; modellen --- didactiek --- evaluatie --- hoger onderwijs --- 489.4 --- studentgecentreerd onderwijs --- 371.3 --- Vlaanderen --- begeleid zelfstandig leren --- didactisch proces --- leeractiviteiten --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs --- werkvormen --- 456.34 --- Doceren --- Doelstellingen --- Feedback --- Groepswerk --- Hoorcolleges --- Leeractiviteiten --- Leren --- Paper --- Practicum --- Seminarie --- Stage --- Studenten --- Werkcollege --- 378.4 --- 378.6 --- Doceren : hoger onderwijs --- Studentgericht onderwijs --- Studeren : hoger onderwijs --- 120639.jpg --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : didactiek --- Pedagogie --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Wiskunde --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: interactief leren) --- Doelstelling --- Didactische werkvorm --- Studiebegeleiding --- Hoger onderwijs.
Choose an application
higher education --- accreditatie --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Enseignement supérieur et universitaire --- Hoger en universitair onderwijs --- Législation scolaire --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsrecht --- Politique en matière d'enseignement --- Périodiques --- Tijdschriften --- 378.4 <493> --- 378.4 <493-17> --- 378.4 <05> --- 780 Hoger onderwijs --- 378 --- onderwijs --- tijdschriften --- LO --- 489.3 --- Hoger onderwijs --- Hoger onderwijs buiten de universiteit --- Onderwijs --- Onderzoek --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Tijdschriften SAW --- abonnementen --- hoger onderwijs --- onderwijsbeleid --- 489 --- Universiteiten--België --- Universiteiten--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Universiteiten--Tijdschriften --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Politiek, wetgeving en organisatie (hoger onderwijs) --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Hoger onderwijs; algemeen --- (zie ook: teleonderwijs) --- Periodicals --- 378.4 <05> Universiteiten--Tijdschriften --- 378.4 <493-17> Universiteiten--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- 378.4 <493> Universiteiten--België --- tijdschriften. --- Tijdschriften.
Choose an application
Je gaat naar het hoger onderwijs, maar je wordt overdonderd door het aanbod en de gehanteerde terminologie? Je hebt het nog moeilijk met je definitieve studiekeuze? Je wilt graag meer informatie en tips over het plannen en organiseren van je studies tijdens het studiejaar en/of tijdens de examenperiode? Je maakt je zorgen over je studiemethode en je slaagkansen? Je wilt je schrijfvaardigheden verbeteren? Je vindt het moeilijk om je aan te passen aan je nieuwe leefomstandigheden en aan je nieuwe omgeving? De examens schrikken je enorm af en bezorgen je veel stress? Je wilt graag meer informatie over de voorbereiding voor de examens? Je hebt lees- of leerproblemen en wilt weten wat hieraan gedaan kan worden? Of: je zit in je laatste bachelor- of masterjaar en weet niet goed hoe een bachelor- of masterproef te schrijven? Op al deze vragen en nog vele andere kan je een antwoord vinden in dit boek.De Studeerwijzer is in de eerste plaats geschreven voor (toekomstige) studenten. Maar ook docenten, leerkrachten, studiebegeleiders ? kortom iedereen die vragen heeft of meer wilt weten over het wel en wee van studeren in het hoger onderwijs, vindt tips en uitleg in dit boek.De Studeerwijzer is samengesteld op basis van de expertise van een professioneel team studentenpsychologen en studiebegeleiders van de Dienst studiebegeleiding aan de Vrije Universiteit Brussel. (Bron: https://www.aspeditions.be/nl-be/book/studeerwijzer-3e-herziene-editie/16273.htm)
Study and teaching (Higher) --- Studiemethoden --- Hoger onderwijs --- Study methods --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- studiemethoden --- studievaardigheden --- Studievaardigheden --- 450.8 --- studeren --- studiemethode --- leerprocessen --- leermethoden --- leesvaardigheid --- schrijfvaardigheid --- kunsteducatie --- Methodiek van het studeren --- Studiemethode
Choose an application
Diversiteit is een maatschappelijke realiteit, toch is deze diversiteit nog te veel afwezig in het hoger onderwijs. Universiteiten en hogescholen zijn zich bewust van dit contrast, maar hoe doen we dat, meer diversiteit binnenbrengen in het hoger onderwijs en waar hebben we het dan precies over? Het gaat over diversiteit in de studentenpopulatie, maar ook in het personeelsbestand. Het gaat over toegankelijkheid voor studenten met een beperking, omgaan met meertaligheid en het ruimte geven aan niet-Westerse perspectieven in de opleidingen. Het gaat over aandacht hebben voor individuele noden en behoeften van studenten en personeelsleden en het creëren van een omgeving waarin iedereen zijn plek vindt. Het gaat over het aanbieden van inclusief en kwaliteitsvol hoger onderwijs.In dit boek laten we uiteenlopende stemmen uit Vlaanderen en Nederland aan het woord en bieden we zowel praktijkvoorbeelden als theoretische reflecties. Het boek spreekt alle actoren binnen het hoger onderwijs aan, docenten, lerarenopleiders, studenten en ondersteunend personeel, en presenteert een toekomstgericht kader om werk te maken van diversiteit in het hoger onderwijs.Diversiteit in het hoger onderwijs is ontstaan vanuit het netwerk "Docenten voor Diversiteit", een groep van docenten uit het Vlaamse hoger onderwijs, die via samenwerking en uitwisseling de participatie van kansengroepen in het hoger onderwijs willen versterken.https://www.aspeditions.be/nl-be/book/diversiteit-in-het-hoger-onderwijs/18279.htm
onderwijs --- 37 --- postkolonialisme --- educatieve master --- lerarenopleiding --- universiteiten --- hogescholen --- democratisering --- racisme --- inclusiviteit --- diversiteit --- vakdidactiek --- pedagogie --- Sociology of education --- Higher education --- inclusief beleid --- 454.6 --- 460.6 --- kunsteducatie --- ras --- multiculturele samenleving --- Discriminatie --- onderwijsbeleid --- didactiek --- didactische principes --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Intercultureel onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Intercultureel onderwijs ; hoger onderwijs --- Diversiteitsmanagement --- 780 Hoger onderwijs --- Diversiteit --- Hoger onderwijs --- Personeelsmanagement --- Student --- Persoon met een handicap --- Meertaligheid --- Instroom --- Dekolonisatie --- Sociale uitsluiting --- Racisme --- Democratisch onderwijs --- Diversiteitsbeleid --- meertaligheid --- hoger onderwijs --- higher education
Choose an application
12-121-8
Science --- Manuscripts. Epigraphy. Paleography --- Didactics of higher education --- eindwerken schrijven --- Study methods --- Scripties --- 001.8 --- #KVHB:Schrijven --- #KVHB:Scripties --- 808 --- Afstudeerprojecten ; wetenschappelijk eindwerk ; leidraad --- Scripties ; thesissen ; handleidingen ; gidsen --- Taal ; het schrijven --- Jan T'Sas --- scripties --- wetenschappelijk onderzoek --- 450.8 --- 489 --- hoger onderwijs --- onderwijs --- scriptie --- 002 --- Citeren --- Eindwerken --- Informatie --- Scriptie --- Thesis --- 001.8 Methodologie in de wetenschap --- Methodologie in de wetenschap --- Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen --- Methodiek van het studeren --- Hoger onderwijs; algemeen --- Hoger onderwijs
Choose an application
Wil je altijd alles heel goed doen in je studie (en daarbuiten)? Vind je het moeilijk om jezelf te ontspannen? Zie je steeds hoe het nog beter kan? Vind je het moeilijk om je hoofd boven water te houden? Perfectionisme kan vervelende gevolgen hebben voor je studie en welbevinden.In Prettig perfect? geven we je handvatten om je perfectionisme om te buigen naar iets positiefs. Aan de hand van concrete opdrachten breng je je perfectionisme in kaart en kan je zoeken naar manieren om er prettiger mee om te gaan. Je kan oefenen met verschillende methoden, vanuit verschillende invalshoeken.
414.9 --- perfectionisme --- studiebegeleiding --- richtingen in de psychologie, overige --- 371.21 --- studeren --- Higher education --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Perfectionisme --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- Bee Collection --- Studievaardigheden --- Studiebegeleiding --- PXL-Central Office 2017 --- hoger onderwijs --- Studentenbegeleiding --- Geestelijke gezondheidszorg --- Studiemethoden --- Faalangst --- Studenten --- Psychologie --- Welbevinden ; jongeren --- Studiemethode --- Student --- studievaardigheden --- welbevinden --- 415 --- zelfzorg --- algemene psychologie --- studying --- Perfectionisme. --- Studenten.
Listing 1 - 10 of 37 | << page >> |
Sort by
|